Spennende dager i matbransjen

Publisert: 16. Mars 2022

Med pandemien kom en revolusjon rundt hvordan mat leveres, serveres og ikke minst presenteres. Jonas Werner Andersen er kategorisjef i Norgesgruppen, og ansvarlig for å holde øye med store og små trender i markedet.

- Spisestedene som kommer best ut på denne siden av pandemien, er det som vi kaller for omni-channel restauranter. De benytter seg av flere kanaler for å nå ut til kunden; sosiale medier, levering, produkter i dagligvarehandelen, foodkits og mer, forteller Jonas.

Se Bergen Spiser menytilbud her

Store trender

Fra et vekst- og trendperspektiv ser vi at plantebaserte alternativer fremdeles er den raskest økende trenden i matbransjen. Vi kan heller ikke overse den enorme veksten i leveringsalternativer. Begge disse er representativt for en større, stadig voksende trend: bærekraftige og miljøbeviste alternativer.

- Pandemien har brakt en felles forståelse i samfunnet. Vi er opptatt av hvor råvarene kommer fra, å ta vare på det lokale og verne miljøet, sier Jonas.


Jonas Werner Andersen, kategorisjef i Norgesgruppen

En ny era

Den første gjenåpningen i september skapte en tidebølge-effekt, da man kunne bruke byen fritt igjen, og det ble ren party-stemning i gatene. Et ekstremt underdekt behov for sosialt samvær gjør at vi nå ser en topp i bruken av utesteder som ligger langt høyere enn før pandemien. Likevel tror ikke Jonas vi vil gå tilbake til det som før var normalen.

- Vi må nok kalle dette en ny era i matbransjen. Både fra et forbruker-perspektiv, men også fra bransjen sin side. Mange tenker på helt nye måter, og det kommer frem over hele linjen. Restaurantene serverer mer og mer plantebasert, konsumerne vektlegger nye ting i sine valg av spisesteder. Mange fortsetter med hjemmekontor, som også får konsekvenser for matbransjen. Det blir spennende å følge utviklingen videre, avslutter han.

@bergenspiser på instagram